Warning: Division by zero in /www/europakarpat/pinclude/TGCI_DocImg.inc on line 605

Warning: Division by zero in /www/europakarpat/pinclude/TGCI_DocImg.inc on line 605
III Dni Kultury Żydowskiej w Nowym Sączu
Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego
Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego
 

III Dni Kultury Żydowskiej w Nowym Sączu

W dniach 4 – 6 kwietnia Instytut Europa Karpat zaprasza na organizowane już po raz trzeci Dni Kultury Żydowskiej w Nowym Sączu. Tegoroczny program będzie pewną kontynuacją wydarzeń cyklu z 2015 roku, kiedy to w muzyczną podróż po kołysankach i pieśniach wieczornych jidysz zabrała nas wszechstronnie utalentowana Ola Bilińska. Tym razem artystka wraz z grupą wspaniałych muzyków zaprezentuje nam kolejny, wyjątkowy projekt o nazwie LIBELID, którego esencją są pieśni miłosne jidysz. Tradycyjnie, odbędzie się również przegląd filmowy, w ramach którego jednego dnia wspominać będziemy dawne kino żydowskie, a drugiego zobaczymy zupełnie nową, wręcz przedpremierową jego odsłonę.


6 kwietnia, godz. 19.00 LIBELID – koncert pieśni miłosnych jidysz sala im. R. Sichrawy LIBELID to cykl pieśni miłosnych w języku jidysz opracowanych przez Olę Bilińską z towarzyszeniem zespołu doświadczonych muzyków z Gdańska, Warszawy i Sejn. Stanowi on kontynuację płyty „Berjozkele – kołysanki i pieśni wieczorne jidysz“, wydaną przez Żydowski Instytut Historyczny, która zdobyła tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2014, przyznawany przez Program II Polskiego Radia oraz Folkowej Płyty Roku 2014 w konkursie portalu folk.pl., a której utworów mogliśmy posłuchać podczas koncertu w ramach ostatnich Dni Kultury Żydowskiej w 2015r. Projekt LIBELID, rozwijający rozpoczęty z Berjozkele wątek nowoczesnych adaptacji muzyki żydowskiej w jidysz, miał swoją premierę 26. kwietnia 2015 roku na finale festiwalu Nowa Muzyka Żydowska w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. Koncert, entuzjastycznie przyjęty przez publiczność, został zarejestrowany przez Program Drugi Polskiego Radia. Kompozycje tworzące program LIBELID to wybór przedwojennych pieśni w jidysz układających się w opowieść o różnych odcieniach i obliczach miłości. W tekstach wyraźne są wątki z obyczajowości żydowskiej, która silnie wpływała na życie uczuciowe i rodzinne członków społeczności: małżeństwa kojarzone, silne więzy rodzinne, obrazy z codziennego życia – takim, jakie było przed Zagładą. Z drugiej strony teksty takich poetów jak przyjaciółka Brunona Schultza Debora Vogel, czy Mojsze Lejb Halpern, obfitują w obrazy poetyckie o wymiarze uniwersalnym, w którym miłość nie mierzona jest czasem, obyczajowością i pochodzeniem. Są one wciąż zaskakująco świeże i aktualne, ujmują poczuciem humoru i delikatnością nastroju. Założeniem muzycznym LIBELID było utkanie subtelnego połączenia brzmień akustycznych i elektronicznych – stąd nowoczesny syntezator OP-1 i looper spotykają się tu z cymbałami, wiolonczelą czy mandoliną; trąbka odbija się echem elektronicznych efektów. Forma nie ma jednak za zadanie szokować swoją nowoczesnością – celem jest stworzenie nastroju, oprawy do wybrzmienia bogactwa emocji zawartych w tekstach – czułości, namiętności, odrzucenia, zadumy nad uczuciem dawno minionym lub utraconym. www.libelid.bandcamp.com Skrajność emocji Przegląd filmowy sala im. Z. Rysiówny 4 kwietnia, godz. 19.00 „ZA GRZECHY” Polska 1936, 93’, dramat reżyseria: Aleksander Marten Leon Anton, oficer armii austriackiej, stacjonujący w małym miasteczku, zakochuje się w Esterze, córce rabina, który niechętnie patrzy na ten związek. Estera bez ślubu zachodzi w ciążę, a Leon otrzymuje rozkaz wyruszenia na front i wkrótce ginie. Estera porzuca narodzoną córkę i wyrusza do Stanów Zjednoczonych, gdzie robi karierę śpiewaczki. Niemowlę odnajdują Szamaj i Awrejml, krawczyk i mełamed, którzy oddają dziecko do sierocińca. Estera, nie znalazłszy za oceanem szczęścia, po szesnastu latach wraca do kraju, by odszukać swoje dziecko. Pomagają jej w tym Szamaj i Awrejml, jednak w sierocińcu dowiadują się jedynie, że córeczkę Estery zabrała rodzina żydowska o popularnym nazwisku Kohen. Wizyty u różnych osób o tym nazwisku stają się pretekstem wielu komicznych perypetii. Estera w międzyczasie poznaje uzdolnionego skrzypka i chce z nim powrócić do Ameryki. Ten jednak ma narzeczoną, która postanawia nie oddać ukochanego… 5 kwietnia, godz. 19.00 „FOXTROT” – PRZEDPREMIERA! Francja/Niemcy/Izrael 2017, 113’, dramat reżyseria: Samuel Maoz Izrael, czasy współczesne, ranek. W mieszkaniu Feldmanów wybrzmiewa dźwięk dzwonka. To przedstawiciele wojska, pragnący poinformować, z wielkim smutkiem, że Jonathan, syn Dafny i Michaela, zginął w trakcie wykonywania służby. Ona mdleje, on jest w szoku, w ciągu sekundy cały świat legł im w gruzach. Młodzi intruzi próbują pomóc, są uzbrojeni w środki uspokajające, zestaw dobrych rad żywieniowych oraz ćwiczoną zapewne na specjalnych szkoleniach empatię. Pomóc jednak nie mogą, jedynie utrudniają, odchodzą więc ze spuszczonymi głowami. Dla Feldmanów dopiero teraz zaczyna się prawdziwy koszmar, potęgowany przez kolejne godziny spędzone na różnych spotkaniach i rozmowach. Dlaczego ich to spotkało? Co się stało z ich dzieckiem? Jak ich młodziutki syn mógł zginąć, skoro miał stacjonować gdzieś, gdzie jest bezpiecznie? Dlaczego nie będą mogli zobaczyć ciała? Może jednak nie zginął? To jednak dopiero początek wydarzeń, które postawią całe starannie poukładane życie Feldmanów pod wielkim znakiem zapytania. Wprowadzenie – Łukasz Połomski Po seansach zapraszamy na specjalny akcent kulinarny Bilety do nabycia od 12 marca w kasie MCK SOKÓŁ (ul. Długosza 3) - czynnej w dni powszednie w godzinach 8:00-21:00, w soboty i niedziele w godzinach 12:00-21:00. Projekcje – 1 zł Koncert – 10 zł
 
 
Instytut Europa Karpat · ul. Narutowicza 9a · 33-300 Nowy Sącz
tel. (018) 443 43 07 · fax. (018) 442 39 06 · email: instytut@europakarpat.pl
© Instytut Europa Karpat